Logo AMLRM - Asociația Medicilor și Specialiștilor în Domeniul Medicinei de Laborator
AMLRM
Asociația Medicilor și Specialiștilor în Domeniul Medicinei de Laborator din Republica Moldova

Statut

Asociația Obştească
„Asociația Medicilor şi Specialiştilor în Domeniul Medicinei de Laborator din Republica Moldova”

1. DISPOZIȚIILE GENERALE:

1.1. Asociația Obştească „Asociaţia Medicilor şi specialiştilor în Domeniul Medicinei de Laborator din Republica Moldova” în continuare Asociaţia, este o organizație binevolă, autogestionară, nonpolitică, neguvernamentală, care urmăreşte beneficiul public, constituită prin libera manifestare a voinţei persoanelor asociate pe baza comunității de interese şi se organizează şi activează în conformitate cu prevederile Legii cu privire la asociațiile obşteşti, nr.837-XIII din 17 mai 1996 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 23 ianuarie 1997, nr.6, art.54).
1.2. Forma organizatorico-juridică este „asociaţie obştească”.
1.3. Denumirea Asociației: Asociaţia Medicilor şi specialiştilor în Domeniul Medicinei de Laborator din Republica Moldova.
1.4. Asociația se constitue pe un termen nelimitata şi îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul al Republicii Moldova, precum şi alte state, respectînd legislaţia în vigoare.
1.5. Sediul Asociației: Republica Moldova, mun.Chişinău, str.Ştefan cel Mare şi Sfînt, 165.
1.6. Asociația este persoană juridicăşi dispune de toate atributele persoanei juridice: ştampila proprie, emblemă, conturi de decontare, inclusiv valutar, în instituţiile bancare, cod fiscal, etc.
1.7. Asociația este nonprofit, nonpolitică, de utilitate publică şi în activitatea sa nu va distribui venitul sau proprietatea între membrii organizației, între fondatori sau între persoane particulare, inclusiv în procesul reorganizării şi lichidării asociației.
1.8. Asociația nu va folosi vre-o parte din proprietatea sa sau din venit în interesele vreunui membru al Asociației, vreunui fondator sau vreunei persoane particulare.
1.9. Asociația nu va folosi vre-o parte din proprietatea sa sau din venit în interesele vreunui membru al Asociației, vreunui fondator sau vreunei persoane particulare.
1.10. Asociația nu va susține vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vre-o funcție în cadrul autorităților publice şi nu va folosi vreo parte din venit sau proprietate pentru finanțarea acestora.

2. SCOPURILE, SARCINILE ŞI FORMA DE ACTIVITATE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE

Asociaţia se constituie în următoarele scopuri:
  • Contribuirea la realizarea și apărarea drepturilor civile, economice, sociale și culturale, precum și a altor drepturi și libertăți ale membrilor și specialiștilor.
  • Monitorizarea și implementarea noilor tehnologii în Republica Moldova în domeniul medicinei de laborator.
  • Extinderea relațiilor de colaborare cu organismele internaționale din domeniul medicinei de laborator.
  • Crearea condițiilor favorabile pentru dezvoltarea tehnologiilor noi și a practicii în domeniul propriu de activitate.
  • Susținerea persoanelor dezavantajate, veteranilor, tineretului și copiilor.
  • Apărarea demnității și promovarea drepturilor și intereselor membrilor în toate sferele de activitate, inclusiv apărarea onoarei, libertății și independenței profesionale în exercitarea profesiei.
  • Ocrotirea sănătății și protecția mediului ambiant.
  • Conlucrarea cu organismele internaționale pentru realizarea scopurilor statutare.
Pentru a-şi realiza scopurile, Asociația v-a desfăşura următoarele activități:
  • Studiază şi propagă aspectele de drept, economice, sociale, culturale etc. ale Republicii Moldova;
  • Organizează colectarea de la alte asociații obşteşti, persoane fizice şi juridice din Republica Moldova, precum şi din alte țări, a fondurilor şi mijloacelor materiale băneşti şi intelectuale, în scopul desfăşurării acțiunilor de binefacere şi sponsorizarea;
  • Organizează şi desfăşoară simpozioane, conferințe, seminare, expoziţii, stagiuni în domeniul medicinii de laborator;
  • Efectuarea cercetărilor ştiinţifice în domeniul medicinei de laborator;
  • Reprezentarea membrilor, participanților Asociației şi altor persoane în organele publice şi de drept național şi internațional;
  • Promovarea activităţilor privind protecţia mediului ambuant;
  • Stabilirea relațiilor profesionale, ştiințifice şi sociale, schimbul de experienţă şi informație cu organizații non-guvernamentale, societăți, comunități din Țară şi de peste hotare;
  • Crearea condițiilor favorabile pentru dezvoltarea tehnologiilor noi și a practicii în domeniul propriu de activitate.
Asociația are dreptul:
  • Să reprezinte şi să apere interesele membrilor săi în organele de stat şi obşteşti, precum şi în instanțele juridice în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova;
  • Conform art.188 al Codului Civil Asociația este în drept să desfăşoare activitate economică ce rezultă nemijlocit din scopul prevăzut de Statut;
  • Să întrețină relații şi contacte internaționale, să încheie acorduri şi contracte cu persoane fizice şi juridice din Moldova şi din alte țări;
  • Să încheie cu persoane fizice şi juridice acorduri bilaterale şi multilaterale de cooperare tehnico-ştiințifică, economică, financiară şi de executare de lucrări şi prestare de servicii în vederea realizării scopului şi obiectivelor sale;
  • Să obțină de la autorităţile publice informația necesară desfăşurării activităţii sale statutare;
  • Să angajeze specialişti, experți şi alt personal, retribuindu-i în conformitate cu exigenţale legislaţiei în vigoare;
  • Să difuzeze liber informaţii despre activitatea sa;
  • Să-şi reprezinte interesele sale în organele de stat şi în alte organizații;
  • Să fondeze mijloace de informare în masă proprii şi să se folosească de cele de stat în ordinea stabilită;
  • Să desfăşoare activitate editorială;
  • Să participe la concursuri naționale şi internaționale cu scopul obținerii de subsidii din partea statului, precum şi a granturilor şi burselor de la fundații naționale, străine şi internaționale şi de la persoane fizice;
  • Să procure complexe patrimoniale, bunuri mobiliare şi imobiliare, necesare pentru asigurarea activității şi funcționării normale a Asociației.
Asociația este obligată:
  • Să respecte prevederile prezentului Statut şi legislația în vigoare;
  • Să modifice documentele de constituire în cazul modificării legislaţiei respective;
  • Să prezinte anual organelor abilitate darea de seamă, sursele de finanţare, valoarea totală a mijloacelor utilizate, inclusiv pentru acoperirea cheltuielilor administrative;
  • Să achite impozitele şi alte plăţi în buget şi fondurile extrabugetare.

3. ORGANELE DE CONDUCERE ŞI DE CONTROL

În structura organizatorică a Asociației intră următoarele organe:
  • Adunarea Generală;
  • Consiliul Asociației format din: Preşedintele, Vicepreședinte, Secretar și Cenzor, cu un mandat de 5 ani. Organul suprem de conducere al Asociației este Adunarea Generală, care se întruneşte ordinar şi extraordinar;
Adunarea Generală are următoarele atribuții principale:
  • Determină direcțiile principale ale activității Asociației, aprobă proiectele acesteia;
  • Hotărăşte înființarea şi desființarea subdiviziunilor structurale ale Asociației, participă ca fondator al organizațiilor neguvernamentale şi al societăților comerciale;
  • Decide adoptarea, completarea sau modificarea Statutului;
  • Alege şi revocă membrii Consiliului Asociației;
  • Aprobă dările de seamă ale Consiliului Asociației;
  • Hotărăşte cu privire la reorganizarea sau lichidarea Asociației, desemnează comisia de lichidare şi aprobă bilanțul de lichidare;
  • Hotărăşte orice alte probleme ce țin de activitatea Asociației.
Şedințele ordinare ale Adunării Generale se convoacă nu mai rar de o dată pe an. Convocarea Adunării Generale se face de către Consiliul Asociației, care va înştiinţa toţi membrii Asociaţiei cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată. Convocarea Adunării Generale extraordinare se face de către Consiliul Asociației. Adunarea Generală este deliberativă în cazul când sunt prezenți 50% plus unu din numărul total al membrilor. Fiecare membru deţine un singur vot. Deciziile se adoptă prin votul majorității simple a celor prezenți, exercitând deciziile de modificare şi completare a Statutului, şi de reorganizare şi lichidare a Asociației, decizii, care se adoptă prin votul a 2/3 din numărul membrilor prezenți la Adunarea Generală.
Consiliul Asociației este organul executiv al Asociației, care se subordonează Adunării Generale, are o activitate permanentă şi la competența acestuia se atribuie:
  • Gestionarea activității Asociației în toate domeniile, cu exepția celor, care țin de competența exclusivă a Adunării Generale;
  • Realizarea deciziilor Adunării Generale;
  • Prezentarea rapoartelor Adunării Generale privind activitatea Asociației;
  • Aprobarea proiectelor, programelor concrete de activitate ale Asociației;
  • Primirea şi excluderea membrilor Asociației;
  • Adoptarea deciziilor privind procurarea şi înstrăinarea patrimoniului Asociației;
  • Aprobarea statelor de personal;
  • Conducerea operativă a activităţii economice a Asociației, administrarea bunurilor;
  • Elaborarea programelor şi direcțiilor de bază ale activității Asociației şi prezentarea acestora pentru aprobare Adunării Generale;
  • Adoptarea regulamentelor cu privire la remunerarea muncii şi altor acte normative ce reglementează activitatea internă a Asociației.
Consiliul Asociației este ales de către Adunarea Generală pe un termen de 5 ani. Şedințele Consiliului Asociației se convocă la necesitate, dar nu mai rar de o dată la trimestru şi sunt deliberative, dacă sunt prezenți 50% plus unu din numărul total al membrilor Consiliului, deciziile fiind adoptate cu majoritatea simplă de voturi.
Consiliul Asociației alege secretarul care:
  • Ține lucrările de secretariat;
  • Înregistrează cererile şi demersurile prezentate Asociației;
  • Întocmeşte procesele-verbale ale Adunării generale şi ale şedinţelor Consiliului Asociației;
  • Duce corespondența cu organele puterii şi administrației de stat, cu organizații şi instituții.
Preşedintele Asociației gestionează nemijlocit Asociația în perioada dintre şedințele Asociației.
Preşedintele are următoarea competență:
  • Convoacă şi prezidează şedințele Consiliului Asociației;
  • Adoptă decizii pe orice problemă ce ține de activitatea Asociației şi care nu este de competenţa exclusivă a altor organe;
  • Reprezintă asociația în relaţii cu instituțiile statale, organele administraţiei publice, instanțele juridice, asociațiile obşteşti şi societăţile comerciale;
  • Angajează la lucru şi concediază specialiştii şi lucrătorii salariaţi ai Asociației, aplică măsuri de stimulare şi sancționare față de aceştia;
  • Administrează operativ mijloacele Asociației, încheie tranzacții şi semnează contracte, eliberează procure, deschide conturi bancare, semnează alte documente financiare;
  • Emite ordine, indicații, instrucțiuni;
  • Decide asupra formelor şi metodelor de lucru, asigură integritatea şi folosirea rațională a patrimoniului Asociației.
Preşedintele Asociației constituie grupuri de experți pentru a studia necesitatea finanţării unor programe, atenționării opiniei publice asupra unor probleme majore ale societății. Preşedintele Consiliului este nemijlocit şi preşedintele Asociației. Vicepreședintle conlucrează direct cu președintele pentru rezolvarea problemelor curente și răspund de programele profesionale, știintifice, de educatie continuă de etica și deontologie medicala. Secretarul asociației rezolvă problemele curente ale asociației împreună cu presedintele, pregăteşte întrunirile Consiliului Asociației și adunării generale ale Asociației, răspunde de arhivarea documentelor și de evidența membrilor și coordonează comunicarea între membrii asociației. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Asociaţiei este efectuat de Cenzor ales de Adunarea Generală pe un termen de 5 ani.
Cenzorul:
  • Analizează respectarea Statutului Asociației, executarea deciziilor Adunării Generale, Consiliului Asociației şi prezintă concluzii pe marginea acestora Adunării Generale;
  • Controlează oportunitatea şi corectitudinea utilizării mijloacelor financiare ale Asociației.
Cenzorul are dreptul să ceară Consiliului Asociaţiei date privind activitatea lor pe o perioadă concretă, să facă cunoştinţă cu toate actele, documentele, ce vizează activitatea Asociaţiei. Cenzorul efectuează controlul o dată pe an, iar în cazurile de necesitate şi mai des.Rezultatele controlului efectuat periodic de către Cenzor privind respectarea Statutului şi a actelor economico-financiare sunt prezentate sub formă de dare de seamă Adunării Generale.

4. MEMBRII ASOCIAŢIEI. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE LOR.

Membru al Asociației poate fi orice cetățean al Republicii Moldova, precum şi cetățenii străini, persoanele fără cetățenie care recunosc şi susțin obiectivele Asociației şi doresc să contribuie la realizarea acestora. Asociația nu răspunde pentru obligațiile membrilor săi, iar membrii nu răspund pentru obligațiile Asociației. Candidatura viitorului membru al Asociației este discutată la şedința Consiliului Asociației, în prezența obligatorie a candidatului respectiv. Decizia de acceptare a noului membru va fi adusă ulterior la cunoştința Adunării Generale. Fiecare membru al Asociației achită anual cotizația de membru în valoare de 200 lei.
Membrii Asociaţiei au următoarele drepturi şi obligații:
  • Dreptul de a participa la activitatea Asociației, de a alege şi a fi ales în orice funcție eligibilă a Asociației, de a participa la toate proiectele Asociației, să publice lucrări şi alte materiale în organul de presă al Asociației, de a se retrage din organizație, prezentînd sau nu motivele respective;
  • Membrii Asociației sunt obligați să respecte prevederile prezentului Statut, hotărârile Adunării Generale, Consiliului Asociației, Preşedintelui Asociației, să participe activ la realizarea scopurilor statutare, să achite cotizația de membru la timp.
Membrii care nu participă la activitatea Asociației, rupând din propria iniţiativă legătura cu Asociația, precum şi acei membri care încalcă prevederile prezentului Statut, pot fi excluşi din rândul membrilor Asociației de către Consiliul Asociației, printr-o decizie care va fi ulterior adusă la cunoştința Adunării Generale.

5. PATRIMONIUL  ŞI  SURSELE DE  FINANŢARE

Patrimoniul Asociației se formează din: cotizațiile de membru;  sponsorizări şi donații binevole, făcute de persoanele fizice şi juridice, organizații filantropice şi fonduri din țară şi de peste hotare;  subvenții de stat, venituri obținute de la hârtiile de valoare, depuneri băneşti; venituri realizate din activitatea economică; alte surse neinterzise de lege. Asociația poate avea în proprietate clădiri, construcții, utilaj, mijloace de transport, precum şi alt patrimoniu necesar activității de realizare a scopurilor stabilite de prezentul Statut. Donațiile pot fi în formă de bani, bunuri materiale, inclusiv şi imobile, drepturi de autor, acțiuni, cambii, etc.
Asociația investeşte mijloacele sale financiare libere în bunuri mobile şi imobile, încheie alte tranzacții în limitele prevederilor prezentului Statut şi ale legislației. Întreg patrimoniul Asociației, precum şi beneficiul obținut din activitatea economică, este folosit pentru realizarea scopurilor statutare. Membrii Asociației pot transmite către aceasta bunuri cu drept de gestiune operativă, care pot fi retrase în cazul în care aceste bunuri nu sunt administrate corect. Patrimoniul transmis Asociației de către membri cu drept de proprietate, constituie proprietatea Asociației.
La sfârşitul fiecărui an calendaristic fondurile existente se raportează la anul următor, constituind baza patrimonială a Asociației.
Darea de seamă financiară a Asociației se întocmeşte conform rezultatelor anului şi conține:
  • Expunere scurtă a rezultatelor activității Asociației în perioada de dare de seamă;
  • Soldul mijloacelor băneşti la începutul perioadei de dare de seamă;
  • Venitul total al mijloacelor la fiecare sursă de mijloace ale Asociației, indicate în punctul 5.1 din prezentul Statut;
  • Cheltuielile pe direcțiile de activitate realizate, cu indicarea cheltuielilor pentru remunerarea muncii, defalcărilor, impozitelor şi altor cheltuieli administrative;
  • Soldul mijloacelor băneşti la sfârşitul perioadei de dare de seamă.
Darea de seamă financiară se aduce la cunoştința tuturor membrilor Asociației la şedința Adunării Generale. Darea de seamă financiară se păstrează în Asociație, este accesibilă tuturor şi, după posibilități, se publică în presă. Asociația nu va folosi vreo parte din proprietate sau din venit în interesele vreunui membru al Asociației, vreunui fondator sau vreunei persoane particulare. Patrimoniul Asociației se utilizează strict pentru realizarea scopurilor statutare, precum şi în scopuri de binefacere şi nu poate fi distribuit între membri.

6. ADOPTAREA, COMPETAREA ŞI  MODIFICAREA STATUTULUI

6.1. Prezentul Statut se aprobă de Adunarea Generală a membrilor Asociației.
6.2. Propunerile vizând modificările şi completările prezentului Statut se depun pe numele Consiliului Asociației, care le examinează şi le prezintă Adunării Generale spre examinare.
Modificările şi completările Statutului se aprobă prin hotărârea Adunării Generale, dacă pentru ele au votat 2/3 din numărul membrilor prezenți la şedință. Prevederile Statutului privind sediul Asociației pot fi modificate în baza deciziei Consiliului Asociaţiei.

7. FILIALELE  ASOCIAȚIEI

Subdiviziunile organizatorice de bază ale Asociației sunt filialele care realizează aceleaşi direcții de activitate ale Asociației. Filialele se constituie după criteriul teritorial şi se organizează din nu mai puțin de 3 membri. Decizia cu privirea la crearea Filialei se adoptă de Consiliul Asociației. Filiala activează în baza regulamentului aprobat prin hotărârea Consiliului Asociației. Preşedintele Filialei este numit de Consiliul Asociației. Preşedintele Filialei prezintă pe bază permanentă darea de seamă despre activitatea Filialei Consiliului Asociației.

8. MODUL  DE  REORGANIZARE  ŞI  LICHIDARE

Reorganizarea sau lichidarea Asociației are loc conform hotărârii Adunării Generale, adoptate cu 2/3 din voturile membrilor prezenți la şedință. Asociația poate fi lichidată şi prin decizia instanței de judecată, în cazurile prevăzute de legislația în vigoare. Activele rămase după satisfacerea pretențiilor creditorilor pot fi distribuite între membrii Asociației şi membrii organelor acesteia şi se utilizează pentru realizarea scopurilor stabilite în statut conform hotărârii Adunării Generale.

Asociația Medicilor și Specialiștilor în Domeniul Medicinei de Laborator din Republica Moldova

Membri -IFFC.org

© 2025 AMLRM - Toate drepturile rezervate.